- 0
Kako kreirati idealno okruženje za razvoj deteta?
Kako bi dete odraslo u zdravim uslovima, potrebno je obezbediti mu okruženje koje će podjednako podržavati njegov emocionalni, socijalni i intelektualni napredak. Danas je posebno izazov za roditelje posvetiti mu svu potrebnu pažnju, zbog ubrzanog načina života.
Uvek postoji strah da dete ne dobija dovoljno posvećenosti, ali je važno prvenstveno zadovoljiti njihove osnovne potrebe. Potom je potrebno podsticati njihovu radoznalost, želju za učenjem i kreativnost.
Za sve to je potrebno odabrati pravo okruženje gde se mogu ispuniti sve njihove potrebe, jer ono utiče na to kako se oni razvijaju i formiraju svoje lične vrednosti, kao i kako će se u budućnosti snalaziti kada su međusobni odnosi u pitanju.
Oni u najranijim godinama života uče o fizičkom prostoru, emocionalnoj podršci, socijalizaciji, ali i uče sopstvene granice i mogućnosti. U svemu tome, važna je aktivna uloga porodice i zajednice, kako bi se sama deca osnažila, ali i kako bi se osećala podržano i voljeno.
Mesto za igru i edukaciju – privatni vrtići
Pored toga što su mesto koje spaja dve ključne stvari za kvalitetan razvoj najmlađih, privatni vrtići predstavljaju savršeno mesto i za učenje sekundarne socijalizacije. Privatni vrtići nude različite obrazovne programe, ali i aktivnosti koje kombinju učenje i igru.
U privatnim vrtićima, mališani mogu efektivnije da istražuju svet oko sebe, upravo zbog primene brojnih kreativnih metoda. U okviru privatnih vrtića, oni uče osnovne koncepte iz jezika, nauke i matematike, dok se istovremeno druže i uče o pojmu drugarstva.
Još jedna prednost koja čini privatni vrtić odličnim podsticajnim okruženjem za mališane, jeste to što se manjim grupama omogućava i individualizovaniji pristup svakom od njih. Takođe, fleksibilni programi koje nude privatni vrtići, značajno olakšavaju roditeljima koji su zaposleni.
Interakcija važna za razvoj emocionalne inteligencije
Kao što je već rečeno, u sklopu privatnih vrtića, deca se uče i socijalizaciji kroz igru i učenje sa svojim vršnjacima. Interakcija je ključni faktor pri razvoju emocionalne inteligencije, jer putem ličnog iskustva mogu naučiti više o sopstvenim emocijama, kao i kako da se nose sa njima.
Kada su okruženi vršnjacima, uče o tome kako da dele, da budu saosećajni, da pomažu, ali i da reše konflikte. Na temeljima odnosa sa vršnjacima, grade sposobnost da izgrade zdrave međuljudske odnose.
Sa druge strane, interakcija sa odraslima, poput roditelja i vaspitača, omogućava im da bolje razumeju kako njihove emocije mogu uticati na ostale, ali i kako da reaguju na različite emocionalne signale. Ovde je ključna podrška i podsticaj koji dobijaju od odraslih, jer imenovanjem sopstvenih osećanja će postati svesnija i imati više samopouzdanja.
Važnost šire zajednice za socijalizaciju deteta
Proces socijalizacije dalje produbljuje šira zajednica, uz pomoć kojih ima mogućnost za dalji razvoj. Kada se dete uključi u različite aktivnosti i dobije mogućnost da se spoji sa raznovrsnim kulturama, perspektivama i vrednostima, moći će bolje da razume svet oko sebe.
Tako se bolje uče o različitostima, ali i kako da poštuju druge i budu tolerantniji. Na taj način usvajaju socijalne veštine koje će koristiti tokom života.
Takođe, šira zajednica može biti od velike pomoći samoj porodici, tako što kroz programe koji uključuju volonterske ili edukativne aktivnosti podstiču mališane da otkriju svoja interesovanja i razviju svoje talente.
Putem tih pozitivnih interakcija sa odraslima i vršnjacima, kod njih se razvija osećaj zajedništva i pripadnosti. Tako stiču i samopouzdanje i emocionalnu otpornost, pa se šira zajednica smatra važnim partnerom porodice u celom procesu odgajanja.
Izloženost kulturi i umetnosti
Izlaganje mališana kulturi i umetnosti, znatno obogaćuje njihovu perspektivu, podstiče im kreativnost, ali i razvija kritičko razmišljanje.
Posete muzejima, koncertima, umetničkim radionicama, kao i pozorištima koja imaju bogat program za njih, omogućava im da istraže brojne mogućnosti umetničkog izražavanja i potencijalno se pronađu u nekom od njih.
Pored toga, deca se uče da se izraze, ali i komuniciraju putem stvaralačkih aktivnosti kao što su ples, slikanje, muziciranje. Kreativne aktivnosti ih uče kako da razumeju svoja osećanja, ali i da ih izraze.
I ovde postoji mogućnost da rade sa drugom decom, pa mogu zajedno razvijati svoje vizije, dok se istovremeno uče timskom radu i toleranciji.
Prirodno okruženje ključno za pravilan razvoj
Priroda predstavlja možda najbolje mesto gde deca mogu da istražuju i otkrivaju svet oko sebe na neposredan način. Kvalitetno vreme u parku, šumi ili pored reke, daće im priliku da se povežu sa prirodom, ali i da se bave nekom fizičkom aktivnošću.
Prioda im omogućava i beskrajne mogućnosti za maštanje i igru, dok razgledaju sav živi svet i povezuju se sa njim. Vreme provedeno na otvorenom smanjuje i nivo stresa, dok čist vazduh poboljšava raspoloženje.
Tu mogu da istraže i svoje granice, ali i stiču otpornost na sve izazove koje im priroda pruža. Kada su u direktnom dodiru sa prirodom, razvijaju empatiju prema biljkama i životinjama, ali i stiču osećaj odgovornosti prema životnoj sredini.